• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp och råd hur skulle ni gjort?

hcp

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Juli 2013
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Jag har lite funderingar kring framtiden. Idag sitter jag med stora lån runt ca 18000-20000 varav jag själv står för ett på 50000 plus (20000) ränta och det är på 10 år.Sen så står en släkting på 2 lån. Ett på ca 50000 plus (20000) ränta och ett annat på 30000 som det är ett år kvar på i september detta år. Sen har jag skuld till min sambo på ca 35000 som jag nu ska börja betala av 500 på varje månad. Min släktings lån är 2100 i månaden. Mitt eget lån är på 800. Och min sambos då 500 tills vidare. Totalt 3400 i skulder som jag betalar av varje månad. September 2015 försvinner ett lån då går det ner 1000. Men jag undrar hur ni andra resonerar om att ta ett stort samlingslån och försöka få ner kostnaderna hos min egen bank kanske? Vad bör man prioritera att få bort, kanske min sambos lån plus ett till?

MvH
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
3400kr/ mån för alla dom lånen låter inte dyrt tycker ja...el ja missar kanske nåt?
Har du normal inkomst kan du ju amortera av några tusen till i månan känns det som...om du nu inte har ett ton med smslån oxå..? Som jag... :)
Sen beror det ju på hur din UC ser ut om du skall få nåt större lån med human ränta hos en storbank.
Lättare om du kanske har bostadsrätt i Sthlm...kanske föräldrar som du har bra kontakt med som kan låna på deras villa/större bostadsrätt(om de har) som du sen lånar av dom till 2% ränta...och givetvis betalar av alla de där skulderna och inte tar nya lån då ditt "samlingslån" står på föräldrarna....
 
Senast ändrad:

hcp

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Juli 2013
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
3400kr/ mån för alla dom lånen låter inte dyrt tycker ja...el ja missar kanske nåt?
Har du normal inkomst kan du ju amortera av några tusen till i månan känns det som...om du nu inte har ett ton med smslån oxå..? Som jag... :)
Sen beror det ju på hur din UC ser ut om du skall få nåt större lån med human ränta hos en storbank.
Lättare om du kanske har bostadsrätt i Sthlm...kanske föräldrar som du har bra kontakt med som kan låna på deras villa/större bostadsrätt(om de har) som du sen lånar av dom till 2% ränta...och givetvis betalar av alla de där skulderna och inte tar nya lån då ditt "samlingslån" står på föräldrarna....

Nja vet inte kanske inte så farligt men är på så många år liksom. Skulle vara skönt att på kortare tid få bort skulderna. Jag har precis tagit över min lägenhet som mina föräldrar stod på förut. Precis innan jag tog över lånet som är på två lån x 550000 var. En med rörlig ränta och en med fast. Betalar 1000 på den rörliga och 1300 på den fasta. Så totalt 2300. Lägenheten är värderat till 1.5 och kostade 1.2. Precis innan jag tog över detta så var jag tvungen att ta lånet på 50000 och lösa ut två kreditkort, sms lån och lite annat annars hade banken nekat mig lånet. På UC gick jag från dåligt kreditvärde till "bra" när jag betalade av kreditkorten. Är väl mer att jag skulle vilja komma ner på 5-7 år med ändå okej avbetalning per månad istället för 10 år.

MvH
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Okej...vet inte men lever du rel. gott nu trots d lån du har så kanske lika bra att avvakta, kanske får du ett extra tillskott, skatteåterbäring el va som helst som gör att du kan betala av nåt lån helt å hållet...el amortera mera om du har råd. Lånetiden må vara 10 år men kan ju lösa var å ett av lånen när som helst...börja med det som har högst ränta. :)
Nån annan kanske har nåt bättre förslag, lycka till!
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Okej...vet inte men lever du rel. gott nu trots d lån du har så kanske lika bra att avvakta, kanske får du ett extra tillskott, skatteåterbäring el va som helst som gör att du kan betala av nåt lån helt å hållet...el amortera mera om du har råd. Lånetiden må vara 10 år men kan ju lösa var å ett av lånen när som helst...börja med det som har högst ränta. :)
Nån annan kanske har nåt bättre förslag, lycka till!

Ett allmänt tips jag läste någonstans är att istället börja med det minsta lånet även om det med högst ränta egentligen är det mest vettiga. Anledningen ska vara att det minsta lånet också är det minsta berget att bestiga och ger en signal om att man både kommit igång med sin satsning på att bli skuldfri och att man faktiskt uträttat något.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Nja...fast den informationen finns på UC ett helt år tillbaka varannan månad hur krediterna utnyttjas och hur fort man betalar av på sina krediter. För att visa sig duktig för bankerna har jag hellre fler lån där som dom ser jag betar av fort på än några lån som knappt ändrar sig på ett års tid för att avbetala ett litet. Fast smaken är som baken... :)

Ja tror kreditkort är värst...då ser dom hur desperat man är som sätter in det minsta beloppet och sen maxar krediten igen...och om man ansökt och fått höjning av ett befintligt lån...ser inte bra ut på UCn.

Å har du Kobran88 nåt av lånen som inte syns på UC låt dom vara kvar till sist, få UCn ren först. :)
 

hcp

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Juli 2013
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Nja...fast den informationen finns på UC ett helt år tillbaka varannan månad hur krediterna utnyttjas och hur fort man betalar av på sina krediter. För att visa sig duktig för bankerna har jag hellre fler lån där som dom ser jag betar av fort på än några lån som knappt ändrar sig på ett års tid för att avbetala ett litet. Fast smaken är som baken... :)

Ja tror kreditkort är värst...då ser dom hur desperat man är som sätter in det minsta beloppet och sen maxar krediten igen...och om man ansökt och fått höjning av ett befintligt lån...ser inte bra ut på UCn.

Å har du Kobran88 nåt av lånen som inte syns på UC låt dom vara kvar till sist, få UCn ren först. :)

I januari 2015 kommer jag inte ha några UC. Den enda UC jag har nu är mitt eget lån på 50000 (20000 i ränta)
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Du menar UC förfrågningar ja, men krediterna du har, lånen som är reggade på UC står ju alla där och finns kvar i ett år efter att som är helt återbetalda och avslutade, så har du lån som inte reggats på UC, typ Cash2You å Thorn m.f. ska du betala av dom sist...så UCn i första hand blir ren. :)

Du kanske menade lån å inte förfrågningar men betala av då först det egna med så hög ränta, ju fortare ju mindre ränta blir det ju...löser du det är det ju "bara" 50 papp typ...
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp